Marlena Hermanowicz
Marlena Hermanowicz

Marlena Hermanowicz – producentka kreatywna, menadżerka kultury, animatorka społeczności lokalnych, kuratorka, reseacherka tropów kulturowych, reżyserka, dramatopisarka, śpiewaczka, społeczna ambasadorka górnośląskich orkiestr dętych.

Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego.

W trakcie swojej działalności zawodowej zrealizowała setki projektów artystycznych, społecznych i edukacyjnych o randze wojewódzkiej, ogólnopolskiej i międzynarodowej we współpracy z najważniejszymi instytucjami kultury na Górnym Śląsku i nie tylko.

Od ośmiu lat aktywnie bada sytuację orkiestr dętych na Górnym Śląsku, angażując się m.in. w projekty wspierające program Katowic jako Miasta Muzyki UNESCO. Kuratorka, producentka i współtwórczyni unikatowego w skali Polski wieloletniego programu „Kultura Dęta”, realizowanego jako inicjatywa rozwijająca i odpowiadająca na potrzeby orkiestr dętych w województwie śląskim.

Autorka projektu edukacyjno-społecznego Katowicki Orkiestrowy Uniwersytet Ludowy, realizowanego w Katowicach od roku 2020 dzięki któremu kilka tysięcy dzieci w mieście miało szansę na realny kontakt z instrumentami dętymi.

Na co dzień związana zawodowo z Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, w którym to pełni funkcję Kierownika Działu Edukacji i Interpretacji Dziedzictwa.

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2022 w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej. To właśnie efektami projektu "W tej muzyce jest dobro. Reportaż dźwiękowy o górnośląskich orkiestrach dętych” podzieli się w trakcie swojego wystąpienia.

2023-03-25

Orkiestry dęte jako gatunek zagrożony wyginięciem (?) Analiza żywotności fenomenu na przykładzie górnośląskich orkiestr dętych.
  • 16:00 - 16:30
  • 30 min
  • Sala Koncertowa ZSM ul. 25 czerwca 70

Czy potrafimy wyobrazić sobie pejzaż kulturowy Górnego Śląska bez orkiestr dętych? Przyjmujemy je za pewnik, stały element niematerialnego dziedzictwa regionu tymczasem na przestrzeni ostatnich 30 lat z mapy Górnego Śląska zniknęło bezpowrotnie kilkadziesiąt zespołów, często o ponad stuletniej historii. Wraz z upadkiem ery przemysłu ciężkiego orkiestry zmuszone zostały do samodzielnego radzenia sobie na wolnym rynku. Odklejone od macierzystych zakładów konfrontują się bezwzględnie ze współczesnym światem. Jak udaje im się przetrwać w dobie muzyki elektronicznej, disco polo i powszechnego dostępu do nieskończonych pokładów platformy YouTube? Co znaczą dziś orkiestry dęte? Czy nadal pełnią funkcje użytkowe dla społeczności lokalnych? A może są jedynie reliktem przeszłości? Czy zespoły są dziś interesujące dla animatorów odpowiedzialnych za programowanie ofert instytucji kultury? Czy orkiestry dęte w ogóle mają dziś swoją publiczność? Jaka przyszłość czeka zespoły? Jaka przyszłość czeka Twój zespół? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwałam przez ostatni rok w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (W TEJ MUZYCE JEST DOBRO. Reportaż dźwiękowy i górnośląskich orkiestrach dętych). Poza odpowiedziami wypracowałam zbiór dobrych praktyk, które zachęcić mają zespoły - niezależnie od szerokości geograficznej - do krytycznej refleksji i konkretnych działań. Gotowi? ;)

PRZED WYKŁADEM PROSIMY O OBEJRZENIE REPORTAŻU:

Link do reportażu: https://www.facebook.com/KulturaDeta/videos/846282446562280/