Prezentacja mojego tematu opiera się na zebranych doświadczeniach z ponad 20 letniej praktyki muzyka i przedstawieniu jej w zwięzły sposób za pomocą narzędzi multimedialnych. Jest to pewnego typu kompedium dobrych praktyk, rozwiązań i sposobów jak rozwiązywać sytuacje, które mogą przydażyć się każdemu na swojej drodze życiowej. Wnioski zaobserwowane podczas współpracy z wieloma cenionymi pedagogami i różnorakiego zespołami będą dla wielu pewnego rodzaju przestrogą, nauczką, rozwiązaniem problemu lub tematem do żartów. Myślę, że jest to na tyle szeroki zakres materiału praktycznego, iż dyskusja i wzajemna wymiana poglądów na zadane tematy będzie owocna.
Metodyka pracy z grupami choreografii współpracujących z orkiestrami. praktyczne wykorzystanie rekwizytów charakterystycznych. Zasady budowy układów dostosowanych do poziomu zespołów.
Techniki marszowe. Podstawowe kroki taneczne , które można wykorzystać w tego typu zespołach. Praca poparta praktyką, którą zaprezentują asystentki.
Techniki marszowe. Podstawowe kroki taneczne , które można wykorzystać w tego typu zespołach.
Praca poparta praktyką, którą zaprezentują asystentki.
Wykład w języku angielskim z tłumaczeniem.
Nasi goście specjalni opowiedzą o ruchu orkiestr dętych w Tajlandii.
Kiedy powstawała obecnie używana notacja muzyczna, instrumenty perkusyjne nie były jeszcze obecne w praktyce muzyki artystycznej. Kiedy się pojawiły, zasady zapisu muzyki zostały zaadaptowane do zapisu perkusji. Szczególnie instrumenty niemelodyczne są na tyle odmienne od reszty instrumentarium, że na pierwszy rzut oka można rozpoznać ich charakterystyczny kształt. I rządzą nimi zasady, których nie uczy się w szkole nie-perkusistów.
W czasie wykładu postaram się przybliżyć i wyjaśnić praktykę czytania (i pisania) nut dla perkusistów w zakresie instrumentów melodycznych i przede wszystkim rytmicznych zarówno w utworach klasycznych jak i rozrywkowych.
Wykład w języku angielskim z tłumaczeniem.
Jeden z najsłynniejszych Tajskich choreografów podzieli się z nami swoim doświadczeniem i spostrzeżeniami odnośnie kostruowania show.
Prezentacja opracowanych gradacji utworów na orkiestrę dętą.
Opracowanie opiera się na strandardach międzynarodowych. Służyć ma zarówno kompozytorom, aranżerom, dyrygentom wybierającym odpowiedni poziom utworu do możliwości zespołu, jak i wydawnictwom muzycznym.
Gradacje będą zaleceniem SPOD. Gradacje będą także służyć do wyboru dywizji konkursowej podczas Mistrzostw Polski Orkiestr Dętych.
Wyzwania i zadania, Wizyty Studyjne, co dalej?
Co możemy dla siebie nawzajem zrobić?
Omówienie regulaminu i dyskusja na temat:
- wymagań,
- konkurencji,
- repertuaru,
- oceniania,
- organizacji.
Zachęcam do wymiany poglądów oraz spostrzeżeń dotyczących aranżowania na orkiestry dęte, podczas warsztatu będziemy próbować różnego układu głosów, harmonii, vocingów.
Warsztat dyrygencki dla wcześniej zapisanych osób.
Wykład o podstawach:
- marchingu,
- konstruowaniu show,
- programach do tworzenia show
- metodyka
- zespołu towarzyszące orkiestrze
Podczas prób orkiestr do koncertu wieczornego prosimy o opuszczenie Sali Koncertowej.
Wykład odbędzie się po potwierdzeniu - czekamy na Yamaha Harmony Director HD 300.
Yamaha Harmony Director HD 300 - używają tego w Azji i USA - czy jest przydatny i potrzebny?
Orkiestra Grandioso Radom zaprezentuje fragmenty utworów polskich kompozytorów:
Przemysław Zych - Muzyka Cyrkowa (Intrada, Parada Koni) - 2009 - trudność 4 - 5:30
Bartek Szułakiewicz - Perserverance - 2021 - trudność 3 - 5'21
Piotr Wróbel - Hot Hop - 2021/2023 - trudność 4 - 4'00
Dariusz Umięcki - Harce Duchów - 2018 - trudność 3 - 4'00
Maksymilian Madeła - Aż Po Kres - trudność 5 - 2022 - 3'24
Przentacja mechaniczna:
Jakub Polaczyk - Unter der Linden - 2019 - trudność 3 - 4'00
Jakub Polaczyk - Winter's Profane - 2017 - trudność 5 - 8'00
Prezentacja partytury:
Roman Czura - Mazurki Wody i ognia op. 45b - 2020/2021 - trudność 6 - 5'00
Fragmenty partytur będą wyświetlane.
Stopnie trudnośći określali sami kompozytorzy
Czy potrafimy wyobrazić sobie pejzaż kulturowy Górnego Śląska bez orkiestr dętych? Przyjmujemy je za pewnik, stały element niematerialnego dziedzictwa regionu tymczasem na przestrzeni ostatnich 30 lat z mapy Górnego Śląska zniknęło bezpowrotnie kilkadziesiąt zespołów, często o ponad stuletniej historii. Wraz z upadkiem ery przemysłu ciężkiego orkiestry zmuszone zostały do samodzielnego radzenia sobie na wolnym rynku. Odklejone od macierzystych zakładów konfrontują się bezwzględnie ze współczesnym światem. Jak udaje im się przetrwać w dobie muzyki elektronicznej, disco polo i powszechnego dostępu do nieskończonych pokładów platformy YouTube? Co znaczą dziś orkiestry dęte? Czy nadal pełnią funkcje użytkowe dla społeczności lokalnych? A może są jedynie reliktem przeszłości? Czy zespoły są dziś interesujące dla animatorów odpowiedzialnych za programowanie ofert instytucji kultury? Czy orkiestry dęte w ogóle mają dziś swoją publiczność? Jaka przyszłość czeka zespoły? Jaka przyszłość czeka Twój zespół? Na te i inne pytania odpowiedzi poszukiwałam przez ostatni rok w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (W TEJ MUZYCE JEST DOBRO. Reportaż dźwiękowy i górnośląskich orkiestrach dętych). Poza odpowiedziami wypracowałam zbiór dobrych praktyk, które zachęcić mają zespoły - niezależnie od szerokości geograficznej - do krytycznej refleksji i konkretnych działań. Gotowi? ;)
PRZED WYKŁADEM PROSIMY O OBEJRZENIE REPORTAŻU:
Link do reportażu: https://www.facebook.com/KulturaDeta/videos/846282446562280/
Historia Brass bandów w stylu brytyjskim.
Instrumentarium oraz specyfika brzmienia .
Twórczość na Brass bandy w stylu brytyjskim.
Kultura Brass bandów na świecie.
Znaczenie Brass bandów dla rozwoju muzyki orkiestr dętych w Polsce.
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link: https://biletyna.pl/event/view/id/312196
PROGRAM:
|
TYTUŁ |
KOMPOZYTOR |
ARANŻER |
WYDAWCA |
ROK |
GRADE |
CZAS |
1 |
The Lions March |
melodia tradycyjna |
Robert Buckley |
Hal Leonard/ Musicworks |
2020 |
2 |
2:52 |
2 |
Von der Tann Marsh |
Andreas Hager |
Walter Tuschla |
Rundel |
1892 |
|
2:25 |
3 |
Stadium Jams vol. 13 Video Games |
Ari Pulkkinen, Jeremy Soule, Lorne Balfe |
Paul Murtha |
Hal Leonard |
2019 |
3-4 |
2:27 |
4 |
Jak długo na Wawelu |
melodia popularna |
Franciszek Suwała |
Sufran |
2016 |
|
2:10 |
5 |
Walc nr 2 |
Dmitri Shostakovich |
Hardy Schneiders |
Hans Sikorski |
1950/ 1998 |
|
4:10 |
6 |
You raise me up |
Brendan Graham Rolf Loviand |
Heintz Briegel |
Rundel |
2009 |
3 |
3:10 |
7 |
Feuerfest Polka/ Polka z kowadłem |
Josef Strauss |
Marek Wójcik |
|
1869 |
|
2:35 |
8 |
Marsz Podhala |
Marian Frankowski |
Rafał |
Rafał |
2020 |
|
2:40 |
9 |
Marsz |
|
Mikołaj Stanisławski |
|
|
|
2:40 |
10 |
North-Side |
Willy Lange |
|
Neuer Blasmusikverlag - F. Moritz |
1976 |
1,5 |
2:10 |
Solo w utworze 5 - Izabela Wojcierowska |
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link: https://biletyna.pl/event/view/id/312196
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link: https://biletyna.pl/event/view/id/312196
PROGRAM:
|
TYTUŁ |
KOMPOZYTOR |
ARANŻER |
WYDAWCA |
ROK |
GRADE |
CZAS |
1 |
Nobles of Mystic Shrine |
John Philip Sousa |
|
Public Domain |
1923/ 2020 |
4 |
3:30 |
2 |
Lao Duang Daun |
Prince Benbadhanabongse |
Col. Prateep Suphanrojn |
manuskrypt |
1923/ 2013 |
|
|
3 |
Dywizjon 303 |
Piotr Flis |
|
PWM |
2020 |
|
3:00 |
4 |
No Roots |
Nicolas Rebscher, Alice Merton |
Tom Wallace / Tony McCutchen |
Arrangers' Publishing Company |
|
3 |
2:25/ 1:24 |
5 |
World of WarCraft |
Russell Brower, Jason Hayes |
Douglas E. Wagner |
Belwin |
2010 |
3 |
4:45 |
6 |
The Lonely Shepherd |
James Last |
John Glenesk Mortimer |
Marc Reift |
|
3 |
3:40 |
7 |
Selections from Shifter |
Ryan Main |
Darren W. Jenkins |
Wingert - Jones Publ. |
2013 |
4 |
5:45 |
8 |
Epic Gaming Themes |
|
Paul Murtha |
Hal Leonard |
2013 |
3 |
5:00/ 6:45 |
9 |
Baba Yetu |
Christopher Tin |
Matt Conaway |
Hal Leonard |
2020 |
4 |
3:30 |
10 |
Light My Fire |
The Doors |
Brian Scott |
Alfred |
2015 |
3,5 |
4:00/2:03 |
Przygotowanie mażoretek i Color guard w utworach 3, 6 Renata Maciejewska i Paulina Kacprowicz. |
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link: https://biletyna.pl/event/view/id/312196
Nowoczesna muzyka rozrywkowa stanowi coraz większą część repertuaru wielu orkiestr dętych. Jej stylowe wykonanie jest bardzo trudne, często niemożliwe bez udziału sekcji rytmicznej. Jaki jest skład sekcji rytmicznej, rola poszczególnych instrumentów, w jaki sposób łączyć brzmienie instrumentów dętych z elektrycznymi, czy muzycy bez klasycznego wykształcenia mogą w ogóle być cennymi członkami orkiestry?
Co robi dyrygent? Pytanie z pozoru banalne - dyryguje. Praktyka pokazuje jednak, że często jest to osoba, która wykonuje dużo więcej obowiązków. Występ jest tylko wieńczeniem ogromu pracy, której nie widać. Jak widzą nas osoby spoza orkiestry? Chociażby nasi… pracodawcy? Czy zawód dyrygenta jest szanowany i doceniany? Co możemy zrobić, żeby tak było? Zapraszam do dyskusji!
Sekcja trąbek jest jedną z "najostrzejszych" sekcji w każdej orkiestrze. Zarówno jeśli chodzi o brzmienie jak i o charaktery grających. Chciałbym pokazać jak osiągnąć dobre brzmienie sekcji trąbek, jak ćwiczyć na próbach sekcyjnych i tutti, jak za pomocą kilku ćwiczeń poprawić warsztat każdego trębacza. Przy okazji zmierzę się z każdym mitem dotyczących gry na tym instrumencie.
Podczas prób orkiestr w czasie przerwy obiadowej prosimy o opuszczenie Sali Koncertowej.
Źródła i metody finansowania orkiestry – wykład obejmuje przedstawienie możliwych źródeł finansowania działań realizowanych przez orkiestry oraz metody pozyskiwania środków finansowych od projektów grantowych, poprzez działalność odpłatną, darowizny czy 1,5 % podatku.
Porozmawiajmy o rodzimym repertuarze pogrzebowym, jego genezie i tradycji wykonywania, ale również współczesnej praktyce, pracy na rzecz jego utrwalenia i perspektywach na przyszłość. Jako Fundacja Piszczałka wydaliśmy w ubiegłym roku płytę z marszami żałobnymi, która stanowić może punkt wyjścia do dalszych rozważań i pytań. Jaka jest przyszłość orkiestr pogrzebowych? Czy rejestracja i dokumentacja tego zjawiska ma sens? Czy wypada osadzać tę tradycję we współczesnych kontekstach? W czasie spotkania na OKOD spróbujemy opowiedzieć o naszej pracy w tej materii, ale jeszcze chętniej wysłuchamy spostrzeżeń uczestników i spróbujemy wspólnie sformułować potencjalne wnioski.
Podczas wystąpienia wskażę wspólny mianownik edukacji na instrumentach dętych - skupię się na drewnie.
Jak to wszystko połączyć? Co je łączy, a co dzieli? Jakich użyć pomocy naukowych? Czy jedna osoba może uczyć całe drewno? Czy nauka gry na instrumencie to przykry obowiązek czy świetna zabawa?
Poruszę kwestię zadęcia w saksofonie i klarnecie. Opiszę książki z jakich korzystam podczas edukacji, a także wskażę pomocne ćwiczenia i narzędzia poprawiające w znacznym stopniu efektywność nauczania. Wskażę jak ważny jest instrument harmoniczny (np. pianino) podczas początków edukacji i jak można go wykorzystywać, aby zachęcić do ćwiczenia młodych muzyków - pojawią się filmy z przykładami. Wskażę co robić, aby dzieci chciały ćwiczyć bez zmuszania.
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link https://biletyna.pl/event/view/id/312197
PROGRAM
|
TYTUŁ |
KOMPOZYTOR |
ARANŻER |
WYDAWCA |
ROK |
GRADE |
CZAS |
1 |
Nobles of Mystic Shrine |
John Philip Sousa |
|
Public Domain |
1923/ 2020 |
4 |
3:30 |
2 |
Lao Duang Daun |
Prince Benbadhanabongse |
Col. Prateep Suphanrojn |
manuskrypt |
1923/ 2013 |
|
|
3 |
Dywizjon 303 |
Piotr Flis |
|
PWM |
2020 |
|
3:00 |
4 |
No Roots |
Nicolas Rebscher, Alice Merton |
Tom Wallace / Tony McCutchen |
Arrangers' Publishing Company |
|
3 |
2:25/ 1:24 |
5 |
World of WarCraft |
Russell Brower, Jason Hayes |
Douglas E. Wagner |
Belwin |
2010 |
3 |
4:45 |
6 |
The Lonely Shepherd |
James Last |
John Glenesk Mortimer |
Marc Reift |
|
3 |
3:40 |
7 |
Selections from Shifter |
Ryan Main |
Darren W. Jenkins |
Wingert - Jones Publ. |
2013 |
4 |
5:45 |
8 |
Epic Gaming Themes |
|
Paul Murtha |
Hal Leonard |
2013 |
3 |
5:00/ 6:45 |
9 |
Baba Yetu |
Christopher Tin |
Matt Conaway |
Hal Leonard |
2020 |
4 |
3:30 |
10 |
Light My Fire |
The Doors |
Brian Scott |
Alfred |
2015 |
3,5 |
4:00/2:03 |
Przygotowanie mażoretek i Color guard w utworach 3, 6 Renata Maciejewska i Paulina Kacprowicz. |
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link https://biletyna.pl/event/view/id/312197
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link https://biletyna.pl/event/view/id/312197
PROGRAM:
|
TYTUŁ |
KOMPOZYTOR |
ARANŻER |
WYDAWCA |
ROK |
GRADE |
CZAS |
1 |
Superman |
John Williams |
Scott Richards |
Marc Reift |
2015 |
4 |
4:20 |
2 |
Thor: the Dark World |
Brian Tyler |
Michal Worek |
Marc Reift |
2014 |
4 |
6:10 |
3 |
Iron Man 3 |
Brian Tyler |
Bertrand Moren |
Marc Reift |
2013 |
4 |
7:46 |
4 |
Gladiator |
Hans Zimmer, Lisa Gerrard, |
Erick Debs |
Marc Reift |
2015 |
4 |
6:20 |
5 |
Selections from Incredibles 2 |
Michael Giacchino |
Paul Murtha |
Hal Leonard |
2018 |
3 |
4:50 |
6 |
Hercules |
Alan Menken |
Ted Parson |
Marc Reift |
2007 |
4 |
8:12 |
7 |
MacGyver Theme |
Randy Edelman |
Ted Parson |
Marc Reift |
2013 |
3 |
3:10 |
Połączone orkiestry pod dyrekcją Grzegorza Dębskiego.
ORKIESTRA DĘTA PSM I i II st. im. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W PŁOCKU
GMINNA ORKIESTRA DĘTA W STAREJ BIAŁEJ
GMINNA ORKIESTRA DĘTA W STAROŹREBACH
Koncert biletowany. Cena biletu 25 i 20 zł. Link https://biletyna.pl/event/view/id/312197